Analiza arkuszy maturalnych z matematyki 2021 – kluczowe odpowiedzi
Analiza arkuszy maturalnych z matematyki 2021 to istotny element przygotowań dla maturzystów. W niniejszym artykule omówimy kluczowe zadania, rozwiązania oraz strategie, które pomogą w skutecznym przygotowaniu się do egzaminu maturalnego z matematyki.
Charakterystyka matury z matematyki 2021
Matura z matematyki w 2021 roku, podobnie jak w latach poprzednich, składała się z dwóch poziomów: podstawowego (obowiązkowego dla wszystkich zdających) oraz rozszerzonego (dla osób planujących studia na kierunkach ścisłych). Egzamin na poziomie podstawowym trwał 170 minut i można było uzyskać maksymalnie 45 punktów, natomiast na poziomie rozszerzonym czas wynosił 180 minut, a maksymalna liczba punktów to 50.
W 2021 roku, ze względu na sytuację pandemiczną, wprowadzono pewne modyfikacje w wymaganiach egzaminacyjnych, co miało wpływ na zakres materiału sprawdzanego podczas egzaminu.
Poziom podstawowy – analiza kluczowych zadań
Zadania zamknięte
W arkuszu na poziomie podstawowym pierwsze 25 punktów można było zdobyć za zadania zamknięte. Przyjrzyjmy się kilku charakterystycznym przykładom:
Przykład 1: Wyrażenia algebraiczne
Jednym z typowych zadań było upraszczanie wyrażeń algebraicznych. Na przykład:
Wyznacz wartość wyrażenia \(\frac{2^{-2} \cdot 4^3}{8^1 \cdot 16^{-1}}\)
Rozwiązanie:
\(\frac{2^{-2} \cdot 4^3}{8^1 \cdot 16^{-1}} = \frac{2^{-2} \cdot (2^2)^3}{2^3 \cdot (2^4)^{-1}} = \frac{2^{-2} \cdot 2^6}{2^3 \cdot 2^{-4}} = \frac{2^{-2+6}}{2^{3-4}} = \frac{2^4}{2^{-1}} = 2^4 \cdot 2^1 = 2^5 = 32\)
Przykład 2: Funkcje
Często pojawiały się zadania dotyczące własności funkcji:
Dana jest funkcja \(f(x) = 3x^2 – 12x + 5\). Minimum funkcji jest równe:
Rozwiązanie:
Aby znaleźć minimum funkcji kwadratowej \(f(x) = ax^2 + bx + c\), obliczamy współrzędną \(x\) wierzchołka: \(x_w = -\frac{b}{2a}\), a następnie wartość funkcji w tym punkcie.
\(f(x) = 3x^2 – 12x + 5\), więc \(a = 3\), \(b = -12\), \(c = 5\)
\(x_w = -\frac{-12}{2 \cdot 3} = \frac{12}{6} = 2\)
\(f(2) = 3 \cdot 2^2 – 12 \cdot 2 + 5 = 3 \cdot 4 – 24 + 5 = 12 – 24 + 5 = -7\)
Zatem minimum funkcji wynosi -7.
Zadania otwarte
Druga część egzaminu zawierała zadania otwarte, wymagające przedstawienia pełnego rozwiązania. Oto analiza wybranych zadań:
Przykład 3: Ciągi
Dany jest ciąg arytmetyczny \((a_n)\), w którym \(a_1 = -5\) oraz \(a_4 = 4\). Oblicz sumę dziesięciu początkowych wyrazów tego ciągu.
Rozwiązanie:
W ciągu arytmetycznym różnica między kolejnymi wyrazami jest stała: \(r = a_{n+1} – a_n\).
Mamy \(a_1 = -5\) oraz \(a_4 = 4\). Możemy obliczyć różnicę \(r\):
\(a_4 = a_1 + 3r\)
\(4 = -5 + 3r\)
\(3r = 9\)
\(r = 3\)
Znając różnicę, możemy wyznaczyć kolejne wyrazy ciągu:
\(a_1 = -5\)
\(a_2 = -5 + 3 = -2\)
\(a_3 = -2 + 3 = 1\)
\(a_4 = 1 + 3 = 4\)
\(a_5 = 4 + 3 = 7\)
itd.
Sumę dziesięciu pierwszych wyrazów ciągu arytmetycznego obliczamy ze wzoru:
\(S_{10} = \frac{10}{2} \cdot (a_1 + a_{10}) = 5 \cdot (a_1 + a_{10})\)
Obliczmy \(a_{10}\):
\(a_{10} = a_1 + 9r = -5 + 9 \cdot 3 = -5 + 27 = 22\)
Teraz możemy obliczyć sumę:
\(S_{10} = 5 \cdot (-5 + 22) = 5 \cdot 17 = 85\)
Przykład 4: Geometria analityczna
Dane są punkty \(A = (1, -2)\) i \(B = (5, 6)\). Oblicz współrzędne punktu \(C\), który jest środkiem odcinka \(AB\), oraz długość odcinka \(AB\).
Rozwiązanie:
Współrzędne środka odcinka obliczamy ze wzoru:
\(C = (\frac{x_A + x_B}{2}, \frac{y_A + y_B}{2})\)
\(C = (\frac{1 + 5}{2}, \frac{-2 + 6}{2}) = (\frac{6}{2}, \frac{4}{2}) = (3, 2)\)
Długość odcinka \(AB\) obliczamy korzystając z twierdzenia Pitagorasa w układzie współrzędnych:
\(|AB| = \sqrt{(x_B – x_A)^2 + (y_B – y_A)^2} = \sqrt{(5 – 1)^2 + (6 – (-2))^2} = \sqrt{16 + 64} = \sqrt{80} = 4\sqrt{5}\)
Poziom rozszerzony – analiza kluczowych zadań
Arkusz na poziomie rozszerzonym zawierał zadania o wyższym stopniu trudności, wymagające głębszego zrozumienia koncepcji matematycznych.
Przykład 5: Rachunek różniczkowy
Dana jest funkcja \(f(x) = x^3 – 3x^2 + 2\). Znajdź równania stycznych do wykresu funkcji \(f\) w punktach, w których wykres przecina oś OX.
Rozwiązanie:
Najpierw znajdujemy punkty przecięcia wykresu funkcji z osią OX, rozwiązując równanie \(f(x) = 0\):
\(x^3 – 3x^2 + 2 = 0\)
\(x^2(x – 3) + 2 = 0\)
To równanie można rozwiązać metodą prób lub korzystając z twierdzenia Bézouta. Sprawdzając, otrzymujemy, że \(x = 1\) jest jednym z rozwiązań:
\(1^3 – 3 \cdot 1^2 + 2 = 1 – 3 + 2 = 0\)
Dzieląc wielomian przez \((x – 1)\), otrzymujemy:
\(x^3 – 3x^2 + 2 = (x – 1)(x^2 – 2x – 2)\)
Rozwiązując równanie \(x^2 – 2x – 2 = 0\) za pomocą delty:
\(\Delta = 4 + 8 = 12\)
\(x = \frac{2 \pm \sqrt{12}}{2} = 1 \pm \sqrt{3}\)
Zatem punkty przecięcia wykresu funkcji z osią OX to: \(A = (1, 0)\), \(B = (1 + \sqrt{3}, 0)\) i \(C = (1 – \sqrt{3}, 0)\).
Aby znaleźć równania stycznych, obliczamy pochodną funkcji \(f\):
\(f'(x) = 3x^2 – 6x\)
Następnie obliczamy wartości pochodnej w punktach \(A\), \(B\) i \(C\):
\(f'(1) = 3 – 6 = -3\)
\(f'(1 + \sqrt{3}) = 3(1 + \sqrt{3})^2 – 6(1 + \sqrt{3}) = 3(1 + 2\sqrt{3} + 3) – 6 – 6\sqrt{3} = 3(4 + 2\sqrt{3}) – 6 – 6\sqrt{3} = 12 + 6\sqrt{3} – 6 – 6\sqrt{3} = 6\)
\(f'(1 – \sqrt{3}) = 3(1 – \sqrt{3})^2 – 6(1 – \sqrt{3}) = 3(1 – 2\sqrt{3} + 3) – 6 + 6\sqrt{3} = 3(4 – 2\sqrt{3}) – 6 + 6\sqrt{3} = 12 – 6\sqrt{3} – 6 + 6\sqrt{3} = 6\)
Równanie stycznej w punkcie \((x_0, y_0)\) ma postać: \(y – y_0 = f'(x_0) \cdot (x – x_0)\)
Dla punktu \(A = (1, 0)\):
\(y – 0 = -3 \cdot (x – 1)\)
\(y = -3x + 3\)
Dla punktu \(B = (1 + \sqrt{3}, 0)\):
\(y – 0 = 6 \cdot (x – (1 + \sqrt{3}))\)
\(y = 6x – 6 – 6\sqrt{3}\)
Dla punktu \(C = (1 – \sqrt{3}, 0)\):
\(y – 0 = 6 \cdot (x – (1 – \sqrt{3}))\)
\(y = 6x – 6 + 6\sqrt{3}\)
Przykład 6: Geometria
W trójkącie równobocznym ABC o boku długości \(a\) poprowadzono wysokość \(AD\). Oblicz pole trójkąta ABD.
Rozwiązanie:
W trójkącie równobocznym o boku \(a\), wysokość \(h\) wynosi:
\(h = \frac{a\sqrt{3}}{2}\)
Punkt \(D\) leży na boku \(BC\), a ponieważ \(AD\) jest wysokością, to \(D\) jest środkiem boku \(BC\). Zatem:
\(|BD| = \frac{a}{2}\)
Pole trójkąta ABD obliczamy ze wzoru:
\(P_{ABD} = \frac{1}{2} \cdot |AB| \cdot |AD| \cdot \sin{\angle BAD}\)
Ponieważ \(AD\) jest wysokością, to \(\sin{\angle BAD} = \sin{90°} = 1\).
\(P_{ABD} = \frac{1}{2} \cdot a \cdot \frac{a\sqrt{3}}{2} = \frac{a^2\sqrt{3}}{4}\)
Najczęstsze błędy i strategie ich unikania
Analiza arkuszy maturalnych z 2021 roku pozwala zidentyfikować typowe błędy popełniane przez zdających:
1. Błędy rachunkowe
Jednym z najczęstszych problemów są proste błędy rachunkowe, które mogą prowadzić do utraty punktów nawet przy poprawnym toku rozumowania. Aby ich uniknąć:
- Pracuj systematycznie i starannie zapisuj kolejne kroki obliczeń
- Sprawdzaj wyniki, jeśli to możliwe, przez podstawienie do warunków zadania
- Uważaj szczególnie przy operacjach na ułamkach i liczbach ujemnych
2. Niepełne rozwiązania
Wielu zdających traci punkty przez niepełne rozwiązania – brak sprawdzenia wszystkich przypadków lub pominięcie istotnych warunków zadania. Pamiętaj, aby:
- Dokładnie przeczytać treść zadania i zidentyfikować wszystkie warunki
- Rozważyć wszystkie możliwe przypadki, szczególnie w zadaniach z parametrem
- Sprawdzić, czy otrzymane rozwiązania spełniają wszystkie warunki zadania
3. Problemy z interpretacją geometryczną
Zadania geometryczne często sprawiają trudności ze względu na konieczność wizualizacji problemu. Warto:
- Wykonywać staranne rysunki pomocnicze
- Oznaczać na rysunku wszystkie dane i szukane wielkości
- Stosować twierdzenia geometryczne adekwatne do problemu
Porównanie z maturami próbnymi 2021
Porównując oficjalne arkusze maturalne z 2021 roku z arkuszami matur próbnych (np. organizowanych przez CKE w marcu 2021), można zauważyć pewne prawidłowości:
- Matury próbne często zawierały zadania o podobnej strukturze i poziomie trudności do zadań na egzaminie właściwym
- Niektóre typy zadań, szczególnie z zakresu funkcji i geometrii analitycznej, pojawiały się zarówno na maturach próbnych, jak i na egzaminie właściwym
- Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki były reprezentowane w podobnym zakresie
To pokazuje, jak istotne jest rozwiązywanie arkuszy z matur próbnych jako elementu przygotowania do egzaminu właściwego.
Wskazówki do przygotowania do matury z matematyki
Na podstawie analizy arkuszy z 2021 roku, można sformułować następujące wskazówki dla przygotowujących się do matury z matematyki:
1. Systematyczne powtórki
Regularne powtarzanie materiału pozwala na utrwalenie wiedzy i umiejętności. Warto stworzyć harmonogram powtórek obejmujący wszystkie działy matematyki maturalnej.
2. Rozwiązywanie arkuszy maturalnych
Praktyka czyni mistrza – rozwiązywanie arkuszy z poprzednich lat, w tym z 2021 roku, pozwala oswoić się z formą zadań i wymaganiami egzaminacyjnymi.
3. Analiza popełnianych błędów
Po rozwiązaniu arkusza warto dokładnie przeanalizować popełnione błędy i zrozumieć ich przyczyny, aby uniknąć ich w przyszłości.
4. Koncentracja na trudniejszych zagadnieniach
Na podstawie analizy arkuszy z 2021 roku, warto poświęcić więcej uwagi zagadnieniom, które sprawiały zdającym najwięcej trudności, takim jak:
- Zadania z parametrem
- Rachunek różniczkowy
- Geometria analityczna
- Złożone zadania z trygonometrii
Podsumowanie
Analiza arkuszy maturalnych z matematyki 2021 roku pokazuje, że kluczem do sukcesu jest systematyczna praca, dokładne zrozumienie koncepcji matematycznych oraz praktyka w rozwiązywaniu różnorodnych zadań. Egzamin sprawdzał zarówno podstawowe umiejętności matematyczne, jak i zdolność do rozwiązywania bardziej złożonych problemów.
Przygotowując się do matury z matematyki, warto korzystać z doświadczeń poprzednich roczników i analizować arkusze egzaminacyjne, aby lepiej zrozumieć wymagania i typowe zadania. Pamiętaj, że matematyka to przede wszystkim umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, a nie tylko znajomość wzorów i procedur.
Mamy nadzieję, że przedstawiona analiza kluczowych odpowiedzi z matury 2021 pomoże Ci w skutecznym przygotowaniu się do egzaminu maturalnego z matematyki.