O czym pamiętać podczas pisania maila do wykładowcy?

Dla wielu osób napisanie maila do wykładowcy nie stanowi żadnego wyzwania. Nie zawsze jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Konieczne jest przestrzeganie pewnych zasad, które stanowią wyraz szacunku do pracownika uczelni. Poprawnie sformułowana wiadomość z pewnością pozytywnie wpłynie na wizerunek studenta. Poniżej umieszczono kilka podpowiedzi, które mogą okazać się pomocne nie tylko dla „pierwszaków”.

Odpowiedni tytuł

Wymyślenie zwięzłego, a zarazem logicznie brzmiącego tytułu może okazać się wyzwaniem. Istotne jest to, aby odbiorca jeszcze przed kliknięciem w wiadomość wiedział, czego ona dotyczy. Maila można zatytułować np. „Praca zaliczeniowa z przedmiotu xyz”, „Pytanie o wyniki egzaminu”, „Prośba o sprawdzenie rozdziału pracy dyplomowej”. Jedno słowo nie powie wykładowcy zbyt dużo. Nie należy również w miejscu tytułu wprowadzać przypadkowych literek – warto wiedzieć, że może zwiększyć to ryzyko tego, że mail trafi do skrzynki ze spamem.

Używanie właściwych zwrotów

Na wstępie wiadomości nigdy nie należy stosować zwrotu „Witam” – jest on powszechnie wykorzystywany nie tylko wśród studentów, ale również pracowników wielu różnych firm. Trzeba zapamiętać, że witać może gospodarz przybyłych gości. Bezpieczniej użyć zwrotu „Dzień dobry” lub „Szanowny/a Panie/i Profesorze”. Oczywiście tytuł naukowy musi być zgodny z rzeczywistością, a niezbędne informacje znajdują się na stronie uczelni. Pomyłka może okazać się bardzo niezręczna. Na końcu wiadomości lepiej nie umieszczać klasycznego „Pozdrawiam”. Mail można zakończyć sformułowaniem „Z wyrazami szacunku”. Należy podpisać się imieniem i nazwiskiem, a także podać kierunek, rok i grupę.

Poprawność językowa

Mail do wykładowcy powinien być poprawny językowo, więc warto sprawdzić go przed wysyłką. Szczególnie ważne jest wyeliminowanie błędów ortograficznych, gramatycznych oraz interpunkcyjnych. Drobne literówki mogą pozostać niezauważone, jednak lepiej, aby ich nie było. Wspomnianych zasad należy stosować się nawet w przypadku, gdy prowadzący zajęcia jest młody i wyróżnia się luźnym podejściem do studentów.