Nauki humanistyczne – czy to prawda, że nie warto studiować tych kierunków?
Pewnie większość osób widziała różne memy związane ze studiami humanistycznymi. Szczególnie takie, które wprost pokazują, że absolutnie nie opłaca się studiować żadnych takich kierunków. Jaka jest prawda? Czy kierunki humanistyczne mogą być przyszłościowe? Sprawdzamy to!
Czym właściwie są studia humanistyczne?
Najprościej rzecz ujmując, studia humanistyczne to pewna grupa studiów, których zainteresowaniem jest badanie aspektów działalności ludzkiej. Do kręgu zainteresowania studiów humanistycznych należą kultura, którą tworzy człowiek, media, język. Wśród powszechnej opinii, nauki humanistyczne są zupełnym przeciwieństwem nauk przyrodniczych.
Czy to prawda, że studia humanistyczne nie są korzystna na rynku pracy?
Tak naprawdę, to czy studia zapewnią nam pracę, czy też nie, zależy w dużej mierze od dwóch czynników: samego pracownika i rynku pracy, który jest w danym czasie. Jeśli nawet wybierzemy bardzo przyszłościowy, ścisły kierunek, a jako pracownik nie będziemy umieć pokazać swoich kompetencji miękkich, to również jest ogromna szansa, że się nie sprawdzimy. Studia, owszem są ogromnym startem w przyszłej pracy, ale to nie wszystko. Dobre podstawy umiejętności miękkich, takie jak umiejętność pracy w grupie, elastyczność oraz właściwa umiejętność zaprezentowania swojej osoby.
Jakie kierunki humanistyczne są przyszłościowe?
Nieodmiennie od wielu lat, jednym z pożądanych kierunków humanistycznych jest filologia. Poznawanie języków jest i w dalszym ciągu będzie przyszłościowe. Do najbardziej potrzebnych języków na rynku pracy w dalszym ciągu można zaliczyć język angielki, arabski, chiński, koreański czy niderlandzki. Warto również przeczytać o tym, czy trudne języki mogą być pomocne przy szukaniu pracy. Drugim ważnym kierunkiem humanistycznym jest komunikacja wizerunkowa i marketing. Coraz bardziej powszechne i opłacalne są takie zawody jak copywriter czy contentwriter z SEO. Warto również zwrócić uwagę na psychologię czy politologię, które w dalszym ciągu mają duże znaczenie na rynku.